April 2021

Michael Goldberg

Ambitieus en Beheerst

Ontdek de voortdurend evoluerende carrière van een man die "gedreven" wordt door het verlangen om te creëren.

Kunt u uw huidige functie beschrijven en wat die inhoudt ?

Ik ben gedelegeerd bestuurder van Phicap Group, een onderneming voor vastgoedbeheer voor B2B en B2G (Business to Government).

Phicap heeft 3 servicelijnen : Vastgoed, Projecten en Kapitaal. Sinds de oprichting van het bedrijf in 2013 was het doel om een kwalitatieve “one stop shop” te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat wij onze diensten op het gebied van vastgoedbeheer in de ruimste zin van het woord aanbieden voor alle soorten projecten (woningen, kantoren, industrie, hotel, ziekenhuis, enz.).

Vandaag is het mijn taak ervoor te zorgen dat alles binnen het bedrijf werkt, de processen op te zetten en te controleren, en de managers van de verschillende afdelingen te controleren. Ik ben ook belast met business development waarvoor ik door de teams word ondersteund.

Welke opleiding heb je gehad ?

Ik studeerde burgerlijk ingenieur aan de VUB. Toen ik klaar was met mijn studie, moest ik een specialisatie kiezen. Ik koos voor elektromechanica, waarvan ik dacht dat het het moeilijkst was, ik ga graag voor de meest uitdagende ;-). Ik deed het goed, maar ik besefte al snel dat ik niet echt van dit universum hield. Ik vond het allemaal te abstract. Ik ben toen gaan kijken wat het programma was in de bouw, dat leek erg leuk. De mensen leken ook heel sympathiek. Ik herinner me dat het de eerste keer was dat ik dacht dat plezier de overhand kon nemen over de doelstellingen ;-). Ik was een beetje bang om me vast te leggen in een experten job, maar ik wilde er niet te veel over nadenken en uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn keuze.

Voor mijn 4e jaar, ging ik op  Erasmus naar Barcelona. Het was een zeer verrijkende ervaring. Ik ontdekte een veel praktischere aanpak, in tegenstelling tot in België, waar de aanpak vooral theoretisch is. Het resultaat was dat ik, terwijl ik in België grote onderscheidingen behaalde, mijn eerste mislukking beleefde 😉 Gelukkig kon ik het examen opnieuw afleggen en het ging heel goed.

Nadien, tijdens mijn eerste job, heb ik een postgraduaat gedaan aan de KUL in onroerende goederen. Een paar jaar later volgde ik ook een cursus Corporate Finance aan de London Business School. Ik heb ook de cursus gevolgd om BVI-accreditatie te verkrijgen en om lid te worden van de RICS.

Ik ben nooit aan deze cursussen begonnen met een bepaald carrièredoel in gedachten. Of het nu was door de posities die ik bekleedde of de opleidingskeuzes die ik maakte. Mijn aanpak is altijd dezelfde geweest : zo veel mogelijk leren over zo veel mogelijk onderwerpen.

Op welke opleiding vertrouwt u zich vandaag het meest ?

Allemaal en geen tergelijkertijd. Deze opleidingen hebben me een kader en reflexen gegeven, maar ik denk dat de beste opleiding zelf-opleiding blijft.

Hoe ben je dan in vastgoed terecht gekomen ?

Ik heb altijd meer een generalist dan een expert willen zijn, om een overzicht te kunnen behouden. Maar ik vond dat, vergeleken met de bouw, vastgoed een goede mix van technisch, financieel, commercieel en juridisch kennis was. Ik voelde dat het de juiste keuze voor me was.

Wat was het sleutelmoment in je carrière?

Mijn ervaring in Midden-Europa bij CFE was een zeer inspirerende tijd voor mij. Ik was pas 27-28 jaar oud en kreeg veel belangrijke verantwoordelijkheden. Ik had contact met een groep expats die bestond uit oudere en meer ervaren Belgische en buitenlandse managers. We zagen elkaar veel en gingen vaak uit ;-).

Het motto van iedereen was toen “Work hard play hard”.

Al deze mensen hebben me duidelijk omhoog getrokken en me een grote stimulans voor de toekomst gegeven.

Op welk moment zei je tegen jezelf “nu richt ik mijn eigen bedrijf op” ?

Ik had niet echt het doel om een “bedrijf” op te richten. Aan de andere kant ben ik altijd gedreven geweest door een behoefte om te “creëren”. Ik heb een zekere dorst om iets te doen dat zin heeft en dat anderen iets brengt, of dat nu medewerkers, partners of klanten zijn.

Het ging allemaal heel natuurlijk. Na enkele mooie ervaringen te hebben opgedaan, vooral bij de groep CFE, waar ik acht jaar ben gebleven, bevond ik mij na een jaar bij Whitewood in een situatie waarin ik mij niet langer kon voorstellen dat ik zou terugkeren naar een nieuwe onderneming en mij zou moeten aanpassen aan een andere bedrijfscultuur. Toen besloot ik ervoor te gaan.

Wat is je drijfveer in het leven ?

Mijn drive is om dingen te creëren.

Nieuwe dingen op hun plaats zetten en zien dat ze werken. Ik werk graag samen met collega’s met wie ik mijn soms gekke ideeën deel. Zij komen zelf met goede ideeën die wij in de praktijk proberen te brengen.

Heb je angsten gehad in dit Phicap avontuur ?

Natuurlijk deed ik dat ! Ik heb veel angsten doorstaan, maar opgeven was geen optie.

Voor de goede orde, in het begin had ik geen kantoor. Elke ochtend trok ik mijn pak aan (voor het geval ik een prospect tegenkwam ;-)) en ging naar mijn werk in het Café de la Presse. Het was mijn hoofdkwartier. Wanneer ik een vergadering met een klant had, zorgde ik ervoor dat het gesprek in hun kantoor plaatsvond en niet in mijn hoofdkwartier. Mijn credo was “doe alsof totdat je het maakt” (lacht) !

Kunt u de evolutie van uw rol bij Phicap over de jaren heen beschrijven ?

In het begin moest ik natuurlijk alles zelf doen. Ik had niet veel klanten, weinig gereedschap en geen personeel. Er was geen typische dag. Ik kon gaan van een vergadering met een prospect om advies te geven over een vastgoedinvestering van een paar miljoen euro, tot het herstellen van een verwarmingstoestel bij een huurder thuis, waar ik verantwoordelijk was voor het beheer van het gebouw. Ik zou er heen gaan, in een pak natuurlijk, met mijn kleine gereedschapskist ;-). Elke taak was even belangrijk voor mij, want zo wilde ik ons kwaliteitslabel voor dienstverlening creëren.

Toen ik mijn eerste werknemers had, moest ik al die mensen managen en mezelf in de rol van manager plaatsen. Terwijl je nog steeds de operationele kant volgt. Rond de 5e werknemer realiseerde ik me dat ik zonder filter tegen hen praatte en dat ik voorzichtig moest zijn. Daarom besloot ik een coach te zoeken om niet alleen mijn communicatievaardigheden te verbeteren, maar ook om te leren leven en werken met mensen die anders zijn dan ik. Dit is niet altijd gemakkelijk, maar met ervaring is het zeker de moeite waard.

Door de omvang van het bedrijf kwam ik in een nieuwe fase terecht. Ik heb een middle-management  moeten oprichten met wie ik rechtstreeks te maken heb en die ik hun respectieve teams laat leiden.

Phicap is nu een groep geworden na de overname van 2 ondernemingen. Welke veranderingen heb je moeten maken ?

Wij zitten nu midden in de “integratie”-fase.

Eind 2019 heeft Phicap de onderneming voor vastgoedbeheer Sogesmaint overgenomen (die deel uitmaakte van de groep CFE). Tegelijkertijd nam ik het Project Management bedrijf Amirato over, wat ons in de top 10 van Project Management bedrijven in België bracht.

Om deze integratie tot een succes te maken, werd een stuurgroep opgericht. Het doel was in de eerste plaats alle respectieve processen en instrumenten samen door te lichten, en vervolgens alles te standaardiseren. Dit was geen gemakkelijke taak. We moesten nadenken over de positionering van het bedrijf, d.w.z. zijn branding, maar ook over de herverdeling van de rollen binnen dit nieuwe team.

Bij dit soort oefeningen, die ik zeer verrijkend vond, kwamen veel vragen naar boven. Naast de zeer pragmatische vragen, hebben we ook gekeken naar onze angsten. Dit werd gedaan door middel van workshops, met de hulp van een externe coach om alle leden van het comité een stem te geven. Iedereen liet los en het was zeer heilzaam.

Deze fase vergde een enorme hoeveelheid werk, die ik als geslaagd beschouwd omdat we onderweg niemand hebben verloren, wat zelden het geval is wanneer twee of drie bedrijven fusioneren.

Wat is jouw geheim om zo snel en beheerst vooruit te komen ?

Ik denk dat het geheim de drive is. Dat verlangen om iets te willen creëren en het te zien groeien.

Krijg je steun om al deze veranderingen in je leven aan te pakken en te realiseren ?

Het is waar dat ik altijd de reflex heb gehad om vragen te stellen of beroep te doen op mensen om mij vooruit te helpen bij onderwerpen die ik niet beheers.

Het is belangrijk dat je niet bang bent om advies te vragen.

Ervaren mensen zijn veel toegankelijker dan we denken en zijn bereid om jonge ondernemers te helpen.

Wat zijn de waarden die u in uw dagelijks leven begeleiden ?

De basis is ethiek en integriteit. Dan komt passie en vastberadenheid.

Wat vind je het minst leuk aan je baan ?

Over het algemeen is het oneerlijkheid. Als ik het ondervind, is de persoon voor altijd afgeschreven.

U bent vader van twee kleine meisjes, hoe combineert u uw privé- en beroepsleven ?

Het is vooral een kwestie van keuze, organisatie en dialoog met mijn echtgenote. Wij hebben een vorm van evenwicht tot stand gebracht in functie van onze respectievelijke projecten. Indien nodig, bekijken we samen de situatie, afhankelijk van wat nodig is.

s Ochtends sta ik om 6 uur op, zodat ik wat tijd met mijn dochters kan doorbrengen voordat ik aan mijn werkdag begin. Het weekend is gewijd aan mijn familie en ik zorg voor mijn meisjes.

Wat doe je als je niet werkt ?

Niets 😉

Als ik niet werk, draait alles om het gezin. Als ik niet voor de kinderen hoef te zorgen en een moment voor mezelf heb, ben ik graag alleen, niets doen en alleen maar denken.

Ik maak ook graag lange wandelingen in de natuur of op de fiets (erg in de mode in het covid jaar ;-)).

Waar ben je het meest trots op in je loopbaan ?

Allereerst mijn gezin !

Dan gaat het niet zozeer om mijn bedrijf, maar veeleer om de mensen in het team. Ik ben erg blij en trots dat ik deze mensen zie evolueren en bloeien. Aan het eind van elk jaar organiseer ik een activiteit gevolgd door een diner voor al het personeel en hun echtgenoten. Het is geweldig om iedereen samen te zien !

Hoe zie je de evolutie van je baan en de sector ?

Ik zie twee dingen :

Het eerste is dat, hoewel we het er allemaal over eens zijn dat immobiliën nog prehistorisch is, er een duidelijke digitalisering op gang is die elk jaar sterker wordt en waaraan we ons zullen moeten aanpassen.

Het tweede wat ik op de markt zie, is de consolidatie van diensten. Daarom koos ik voor een overname strategie binnen Phicap. In Property zijn er verschillende kleine spelers en een paar grote. Beide hebben hun reden van bestaan. Binnen deze twee categorieën is er een geleidelijke tendens dat sommigen willen consolideren om groter marktaandeel te veroveren. In ons geval is de bedoeling  van groeien ons dienstenaanbod op een andere manier inzetten dan de grote spelers. In Project Mangement is er duidelijk een consolidatie gaande. Er is niet één grote speler, maar verschillende middelmatigen. De kleine PM bedrijven van 5-6 personen doen het heel goed, maar ze zijn misschien niet in staat hun talent aan te trekken of te behouden.

Wat is, tot besluit, je volgende professionele en persoonlijke uitdaging ?

Na de evolutie die Phicap de laatste maanden heeft doorgemaakt, denk ik dat mijn volgende uitdaging zal zijn om de overgang van “integratie” naar “harmonisatie” te verzekeren.

Tegelijk zullen we onze groei voortzetten door ons op 3 assen te concentreren :

  • Blijven organisch groeien en de mogelijkheid van groei via overnames te bekijken (alleen als het een aanvulling is op een van onze diensten en dat de bedrijfsculturen op elkaar afgestemd zijn).
  • Binnen de onderneming blijven innoveren met de nadruk op de verdere digitalisering van onze hulpmiddelen.
  • Last but not least : Ik ben van plan de structuur van het bedrijf te verstevigen door een Adviesraad op te richten.

Interview afgenomen door Archibald
Met dank aan Michael Goldberg & Phicap

Door het indienen van dit formulier ga ik ermee akkoord dat Archibald contact met mij opneemt en ik accepteer het privacybeleid van Archibald.